Tilbage

Et stort kapitel lukkes: Tyra II’s beboelsesplatform skal nu hjem til Nordsøen

I midten af februar blev der på Rosetti Marino værftet i Ravenna Italien sat punktum for knap 4 års ingeniørarbejde og konstruktion af den nye Tyra II-beboelsesplatform. Samlet er der brugt 2,8 millioner arbejdstimer på at opbygge den 5400 tons tunge platform, der nu sejles hjem til Nordsøen, hvor den fremover skal huse mandskabet på Tyra II.

Den 15. februar 2022 flød Heerema’s pram H-408 ind i havneløbet ud for Rosetti Marino værftet i Ravenna Italien. Det store, flade fartøj bruges til at fragte store konstruktioner, og det bliver trukket gennem vandet af en slæbebåd.

Jeg husker tydeligt, hvordan jeg havde det i kroppen, da jeg så prammen lægge til. Det var stort. Med det samme tænkte jeg, at om blot 37 dage vil den have lastet alt det, som vi har gået og arbejdet på i fire år. Nu er prammen sejlet væk igen, og det hele er afsluttet. Vores arbejde er færdigt. Det er ret følelsesladet, fortæller Kim Grøndahl Lorenzen, der er sitemanager på Tyra genopbygningen hos TotalEnergies EP Danmark.

Den 122 meter lange og 36 meter brede pram lagde til kaj for at få lastet Tyra II beboelsesplatformen og dermed 5400 tons stål, teknik, vægge, værelser, møbler, hospital, fitness- og kontrolrum mm. i 7 etager med en helikopterlandingsplads på toppen.

Jeg husker tydeligt, hvordan jeg havde det i kroppen, da jeg så prammen lægge til. Det var stort. Om blot 37 dage vil den have lastet alt det, vi har gået og arbejdet på i fire år. Det hele er afsluttet. Vores arbejde er færdigt.

Kim Grøndahl Lorenzen, sitemanager på Tyra genopbygningen, TotalEnergies

Det er det nye hjem for mandskabet på Tyra II. Her kommer de til at bo og arbejde i op til tre uger ad gangen ude i Nordsøen. Nu er de sidste skruer spændt, og den sidste maling påført den 32.5 meter høje platform, som derefter er blevet pakket forsvarligt ind, så den når frem i god behold efter sejlturen til Nordsøen og Tyra-feltet.

Dermed er der også sat punktum for knap 4 års ingeniørarbejde og konstruktion af den nye Tyra II-beboelsesplatform. Samlet blev der brugt 2,8 millioner arbejdstimer på værftet i Italien.

For rigtig mange hernede betyder det rigtig meget. Det er jo ikke bare et arbejde, det fylder en stor del af deres liv hen over nogle intense år, hvor så stort et projekt udfolder sig. Det bliver jo lidt ens ”baby”. Jeg har været med til at skabe og slippe den slags babyer før – men de har aldrig været så store som denne her. Derfor er det her også meget specielt, og jeg er glad og stolt over det, som teamet har udrettet, fortæller Kim.

Hvad skal man bruge for at bygge Tyra II

  • Kabel

    0  km

    Rør

    0  tons

  • Maling

    0  liter

    Tegninger af udstyr

    0  stk

Fra den 16. februar 2022 og to dage frem blev den nye beboelsesplatform sat på hjul for derefter at blive rullet over på H-408 prammen. Det er et stort arbejde, der kræver et grundigt forarbejde og præcision i udførelsen. Undervejs skulle der tages højde for skiftende høj og lavvande i havnen, som gør det udfordrende at holde den enorme konstruktion helt stabil når de mange hjul underneden i lange perioder befinder sig på både land og på prammen samtidig.

Nu er prammen sejlet væk igen og turen op til Nordsøen vil tage omkring 25 dage. Her vil Tyra II-beboelsesplatformen blive hejst fra prammen af Sleipnir – verdens største kranfartøj – og forsigtigt sænket på plads på den stålkonstruktion, der står på havbunden.

– Det bliver naturligvis et afgørende tidspunkt, når de 5400 tons skal løftes af og sættes på plads. Så må vi håbe, at det passer præcist sammen med de platformben, der allerede står klar på havbunden i Tyra-feltet ude i Nordsøen, griner Kim.

Han fortæller også, at man i den sidste periode inden udskibningen har kørt en række test for at sikre sig, at tingene virker.

– Vi har stresstestet alle de dele af platformen, som vi har kunnet. Det gælder alt lige fra kranen til spildevandssystemet, nødstrømssystemet, kommunikationsudstyr og køkken. Dels for at være sikre på, at alt virker, men også fordi det naturligvis er mere hensigtsmæssigt at få rettet ting, mens vi stadig er på land, frem for offshore, fortæller Kim.

Det bliver jo lidt ens ”baby”. Jeg har været med til at skabe og slippe den slags babyer før – men de har aldrig været så store som denne her.

Kim Grøndahl Lorenzen, sitemanager Tyra genopbygningen hos TotalEnergies EP Danmark.

Hovedparten af de ansatte, der har været tilknyttet projektet hos TotalEnergies EP Danmark vender efter afslutningen tilbage til Danmark eller virksomhederne i de lande, de tilhører. Nogle af dem vil også følge med ud og være en del af installationen, opstarten og driften af det nye Tyra II.

Efter planen vil alle dele af det nye Tyra II blive leveret til Tyra-feltet i løbet af i år. Dernæst vil produktionen blive genoptaget, så snart arbejdet med at genopbygge feltet er overstået.

Fakta om TEH – Tyra beboelsesplatformen

Der er brugt:

380 km kabel
150.000 liter maling
120 tons rør

  • Leverandører fra mere end 20 lande har bidraget til Tyra II beboelsesplatformen
  • Der er lavet mere end 8000 dokumenter i forbindelse med konstruktionen.
  • Der er konstrueret mere end 6000 tegninger af udstyr til Tyra II beboelsen.
  • På Tyra II beboelsesplatformen bliver drikkevand og vand til for eksempel tøjvask og rengøring lavet fra havvand. Systemet kan omdanne op til 200 liter per person hver dag.
  • Tyra II beboelsesplatformen dækker over 3.500 m2 og indeholder blandt andet kantine, vaskeri, et hospital, et laboratorium, 80 enkeltværelser samt underholdningsområder som sauna, fitnessrum, læsesal og aktivitetsrum.
  • Beboelsesplatformen indeholder Vesterhavets første elevator og en udendørs terrasse med 360 graders havudsigt.
  • I Designprocessen af ​​boligerne på Tyra II blev der lyttet til ønskerne fra platformens fremtidige “beboere”. Det førte til 64.518 forslag, hvor ventilerede skabe, vaskefaciliteter og et udendørs rekreativt område blot var nogle af ønskerne.

Flere historier