3. 2. 1 – Action! – Tæppet går til verdens tungeste kranløft
Absolut intet var overladt til tilfældighederne. Alt var koreograferet ned til mindste detalje og alle havde en rolle, som var det en Hollywood produktion da den største Tyra II platform - procesplatformen på 17.000 tons – blev løftet på plads på 6 ben ude i Nordsøen den 4. oktober 2022.
Det var en vægt svarende til mere end to Eiffeltårne og et omfang på halvanden fodboldbaner, der i ét løft blev hævet op og sat på plads af verdens største flydende kran, Sleipnir.
Procesplatformen indeholder Tyra II feltets produktionsanlæg. Det er her naturgassen bearbejdes før den bliver sendt videre ind på land. Det er et anlæg med en højde på mere end 47 meter som står på 6 ben 28 meter over havoverfladen.
Efter procesplatformens ankomst til Tyra-feltet den 3. oktober, gik offshore-besætningen straks i gang med arbejdet og begyndte at fjerne fastgørelsen under platformen, som har været med til at sikre en sikker og stabil rejse fra Indonesien. Takket være gode vejrforhold fik kranførerne grønt lys til at løfte platformen til sin endelige position mindre end 24 timer efter ankomsten og fire dage før den oprindelige tidsplan.
Den 4. oktober kl. 8:27 landede procesplatformen sikkert på de sidste tilbageværende platformben i Tyra-feltet. Løftet af den 17.000 tons tunge procesplatform slog verdensrekord som det tungeste kranløft, der nogensinde er foretaget til søs.
Et Hollywood manuskript
Sådan beskriver Jens Kloster det arbejde, der blev udført, da modulet blev løftet på plads. Han er Decommissioning, Transport & Installation Manager for Tyra Genopbygningen hos TotalEnergies EP Danmark.
– Det hele fulgte en meget grundig og gennemarbejdet manual lavet af ingeniører, eksperter og fagfolk. Alt blev udført punktvis og de mere end 260 involverede personer havde alle en fast defineret rolle.
Det kræver koordinering når procesplatformen skal sænkes ned på 6 eksisterende ben, der står ude i Nordsøen med 40 meter ned til havbunden
- Jens Kloster, TotalEnergies EP Danmark
I hovedrollerne var de to kranførere, der fra hver sin krankabine udførte det imponerende løft med en præcision helt ned til få millimeter, forklarer Jens Kolster og fortsætter:
– Det hele blev fulgt meget stringent. Gør først dette og så dette. Sæt et flueben. Det er ligesom når piloten, løber en tjekliste igennem inden man går i luften i et fly. Sådan arbejdede de to kranførere fremad siddende 50 meter oppe i luften – med procesplatformen hængende i hver sin krog. Det kræver koordinering når procesplatformen skal sænkes ned på 6 eksisterende ben, der står ude i Nordsøen med 40 meter ned til havbunden.
For at være helt ærligt, er det enorme kranskib meget specielt og ikke ligesom andre af sin art. Man kan godt betegne det som et hotel. Men det må du ikke sige til vores familier derhjemme
- Jens Kloster, TotalEnergies EP Danmark
Den vigtigste rekvisit – verdens største flydende kran
Procesplatformen er bygget i Batam i Indonesien og derefter sejlet til Danmark i 2022 i ét stykke.
Efter ankomsten til Nordsøen den 3. oktober gik selve installationen i gang og kranskibet, Sleipnir, der med sine 220 meter er længere end fire olympiske swimmingpools, tog over.
Det enorme fartøj skal bruge begge sine to kraner, der hver kan løfte 10.000 tons, for at sætte den tunge platform på plads.
Her var stabilitet og ro en afgørende faktor. Heldigvis er Sleipnir et særdeles sødygtigt farttøj, forklarer Jens Kloster:
– I gamle dage ville man sejle frem til arbejdsområdet og lægge anker, men i dag er ankerne skiftet ud med intelligent styring, der hele tiden holder fartøjet i position. Det vil sige, at det enorme skib flyder på havet, men holder sin position helt præcist ved hjælp af et kompliceret positioneringssystem. Skibet måler vejr, vind og bølgeforhold live og bruger det til at kompensere og holde skibet fuldstændig stabilt hele tiden. Det er det mest avancerede system i verden og gør at det enorme fartøj kun bevæger sig få cm, selv i hårde vind- eller bølgeforhold, fortæller Jens Kloster.